الثلاثاء، 1 يناير 2013

ده الفرق بيني وبينك,,,’’الشاعر محمد حسني الشافعي’’

-كتبت عفاف الذيبي-



ده الفرق بينى وبينك
انتى ساكنه فى قصر
فيه 100 شغاله
وأنا ساكن فى بيت
أوضتين وصاله
بتصحى من النوم بتلاقى
عربيه تركبها
وأنا حياتى فى المواصلات
بقضيها
طب شوفى نفسك
... وأساليها
هتقدرى تعيشى معايا
على الدقه وتكليها؟
أنتى كل سنه بتعملك
عيد ميلاد
وبتجمعى كل أصحابك
بنات وولاد
وبيعملولك تورتة
وبيكون عندك أسعد
يوم فى حياتك
أما أنا فى عيد ميلادى
اللى هو مش عارف
امته بكون فى ورطه
وأهو يوم زى اى يوم
أصل الفرق ما بينى
وبينك لما بتيجى عينى
فى عينك
بلاقاكى فوووق وأنا
تحححححت
وبلقى نفسى فجاه سرحت
وفى دنيا تانيا روحت
وأنا أهلى ربونى أنى
يكون لى كرامه وعزت
نفس
وعمرى ما هتغرنى
الفلوس أو اللبس
دانتى مصرفك يوم بمصرفى
سنه هتقدرى تتنزلى؟
لو قدرتى مش هقدر أنا ما
تسألنيش ليه
أصل الفرق ما بينى
وبينك كبير
انتى ابوكى عنده
ملايين كتير
وأنا ابويا راجل غلبان
فقير
بس والله كل أب ربى
ابنه على الخير
فعلا يستحق كل التقدير
أصل انتو عندكو بتكلو
بالشوكه والسكين
أما احنا بنبقى على
الارض قاعدين
بس بنبقى فرحانين
علشا بناكل واحنا
مرتا حين
ما أحنا ناس فلاحين
منعرفش غير البرائه
والطبيعه
وشغلنا نحرس زرعنا
والطين
اللى أحنا عليه عايشين
وكل هدفنا اننا نكون فى
أمان عايشين
صدقينى أنا خايف عليكى
مش عايز بغصب عنى ائزيكى
علشان الفرق بينى وبينك
كبيييييير

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق